جمعه، 15 آذر 98

بیمه کشاورزی در اوج خدمت

بیمه کشاورزی در سال زراعی جدید با گزینه‌های متنوع و جذاب همراه و پشتیبان کشاورزان است.

بیمه کشاورزی در اوج خدمت

نشست مشترک هم‌اندیشی و هماهنگی صندوق بیمه کشاورزی با حضور محمدابراهیم حسن‌نژاد، قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی، اعضای هیئت‌مدیره، روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، گیلان و مازندران به‌همراه معاونان خدمات بیمه کشاورزی و معاونان برنامه‌ریزی و امور اقتصادی و شماری از مدیران ستادی صندوق بیمه کشاورزی برگزار شد. این نشست با هدف توسعه فرهنگ بیمه کشاورزی و روان‌سازی ارائه بیمه‌های موردنیاز بخش کشاورزی و به‌میزبانی صندوق بیمه کشاورزی برگزار شد؛ هرچند برای تمامی استان‌های کشور نیز جلساتی مشابه در آغاز سال زراعی جدید تشکیل شده است.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل صندوق بیمه کشاورزی به نقل از روزنامه صبح کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست کشور "سبزینه" در آغاز این مراسم، قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان این‌که بیمه یک ‌سازکار مشارکت در پذیرش ریسک با همکاری تولیدکنندگان است، گفت: مهم‌ترین خدمتی که صنعت بیمه کشاورزی به کشاورزان ارائه می‌دهد، این است که از طریق بیمه تولیدکنندگان این امکان را فراهم می‌سازد تا اگر تولیدکننده‌ای به هر دلیلی از چرخه تولید خارج شد، مجدداً به چرخه تولید بازگردد.

حسن‌نژاد ادامه داد: ریسک‌های موجود در بخش کشاورزی شامل عوامل قهری طبیعی و مدیریتی است که بخشی از ریسک را باید خود کشاورز تقبل کند و هر آنچه را که نتوانست، باید بیمه مدیریت آن را متقبل شود. اگرچه طبیعت کشاورزی همراه با ریسک است، اما این اعتقاد وجود دارد که بیمه‌ها باید تنها در ریسک‌های بزرگ با تواتر کم ورود کنند.

وی تأکید کرد: یکی از خطاها و آسیب‌هایی که بیمه در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده، پوشش دادن ریسک‌های کوچک و متوسط بوده است، اما باوجود اقداماتی که در چند سال گذشته درباره بیمه انجام داده‌ایم، نتوانسته‌ایم بیمه کشاورزی را از بخش ریسک‌های کوچک خارج کنیم؛ چون برخی از کشاورزان تصور می‌کنند اگر بیمه شوند، حتی اگر ریسک کوچکی وجود داشته باشد، غرامت آن را پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: نتیجه این تصور این شده است که طی ۱۰ سال گذشته، به ۹۰درصد از بیمه‌شدگان غرامت پرداخت کرده‌ایم؛ درحالی‌که میزان غرامت‌ها بسیار کم و جزئی بوده و تأثیر چندانی در فعالیت کشاورزان نداشته است؛ بنابراین اگر این موضوع را اصلاح کنیم و ریسک‌های بزرگ با رقم‌ها و تعهدات قابل‌قبول را پوشش دهیم، در آن شرایط بیمه اثرگذارتر خواهد بود.

حسن‌نژاد ادامه داد: برای عملیاتی‌کردن این اندیشه یک تغییر در نوع بیمه‌گر اعمال کردیم و بیمه پایه را برای نخستین‌بار در سال گذشته توسعه دادیم. امسال نیز تقریباً در همه محصولات، بیمه پایه را توسعه داده‌ایم.

 

افزایش 100 درصدی تعهدات بیمه پایه

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی در تعریف بیمه پایه گفت: این بیمه تنها ریسک‌های بزرگ را پوشش می‌دهد و حق بیمه‌اش ارزان‌تر و ضریب خطرش پایین‌تر است؛ ضمن این‌که اگر خطر بزرگی اتفاق بیفتد، وظیفه دولت جبران آن خطر است؛ مصداق این حرف در سیل اخیر رخ داد که دولت تمام‌قد دست‌به‌کار شد؛ بنابراین اگر در این نوع خطرات بیمه‌ها ورود کنند، اثربخشی آن‌ها بالاتر خواهد بود.

حسن‌نژاد با تأکید بر این‌که بیمه‌های پایه را در همه بخش‌ها و محصولات امسال گسترش داده‌ایم، گفت: حق بیمه پایه در سال جاری کاهش چشمگیری داشته و تعهدات این بیمه را افزایش داده‌ایم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: درواقع در بیمه‌های پایه حدود ۸۰ درصد یارانه در نظر گرفته‌ایم و تعهد این نوع بیمه را نسبت به قیمت محصول واقعی کرده‌ایم.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی افزود: بیمه‌های شاخص عملکرد، مدل بیمه‌ای دیگری است که بسیار شفافیت دارد و براساس آمار وزارتخانه در مناطق همگن میانگین‌های مربوط به پنج سال گذشته را استخراج کرده‌ایم و براساس این میانگین‌ها تعهد کرده‌ایم که اگر تولید محصول از این میانگین پایین‌تر باشد، غرامتش را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: بیمه‌های تکمیلی از دیگر بیمه‌های ماست که در آن همه لایه‌های ریسک را پوشش داده‌ایم. این نوع بیمه‌ای را هنوز حذف نکرده‌ایم تا بتوانیم در ابتدا فرهنگ بیمه پایه را بین کشاورزان نهادینه کنیم.

این مدیر صنعت بیمه کشور ادامه داد: ویژگی بیمه‌های تکمیلی این است که ضریب خطرشان بالاست و مکرراً این خطرات اتفاق می‌افتند. این بیمه را با سهم کم‌تر دولت تعریف کرده‌ایم؛ درنتیجه هرکسی که از ما بیمه تکمیلی و بیمه پایه خریداری کند، محصولش از صفر تا 100 بیمه است.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: آخرین بیمه ما نیز بیمه ترجیحی است؛ درواقع این بیمه برای برخی کشاورزان است که تولیداتشان بالاست و توانایی مالی بالایی نیز دارند؛ به این معنا که با درخواست این افراد بیمه ترجیحی را برایشان در نظر می‌گیریم؛ درنتیجه حق بیمه سهم بیمه‌گذار بالا می‎رود و درعوض در صورت بروز خسارت، تعهد بالاتری پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: لازم به ذکر است که در بیمه ترجیحی، میزان سهم ریالی دولت با بیمه پایه برابر است، اما درصد آن برابر نیست.

 

آمادگی صندوق بیمه کشاورزی برای نقش‌آفرینی به‌عنوان هاب منطقه

عضو هیئت‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی نیز در این جلسه درباره نوآوری‌های دیجیتال این صندوق اظهار داشت: دستاوردهایی که صندوق بیمه در رابطه ‌با تحول دیجیتال داشته، در چند بخش حاصل شده است؛ ازجمله سامانه جامع که مبتنی بر منطق بیمه متمرکز است و جامعیت کاملی دارد؛ به‌طوری‌که در کل کشور تنها نهاد مالی که برای عملیات اجرایی از صفر تا 100 از یک سامانه واحد استفاده می‌کند، همین است.

تورج سعیدی گفت: در سامانه جامع بیمه کشاورزی صفر تا 100 کار توسط خود سیستم انجام می‌شود‌ و دخالت انسان در آن بسیار جزئی است؛ برای مثال، در صدور بیمه‌نامه، دخالت انسان در حد همان صادر کردن بیمه‌نامه است و ده‌ها قلم اطلاعات بیمه‌نامه توسط خود سیستم تکمیل می‌شود. به‌عبارت دیگر، اسناد آن براساس استانداردهای مالی صادر می‌شود.

سعیدی افزود: همچنین در بخش دیگر صندوق بیمه که مربوط به بحث تشخیص و اندازه‌گیری خسارت و تبدیل این خسارت به غرامت و در پی آن پرداخت غرامت است نیز نیروهای ما تنها در بحث اندازه‌گیری‎ها و صحت‌سنجی در سطح مزارع فعالیت و اطلاعات را وارد سیستم می‌کنند؛ بقیه کارها به‌طور اتوماتیک‌ و سیستمی انجام می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت سامانه جامع بیمه کشاورزی هسته اصلی کار ماست.

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر در جهت ایجاد تحولات دیجیتال در سازمان‌ گام‌های دیگری نیز برداشته‌ایم که در برخی از قسمت‌ها در مرحله نهایی و در برخی دیگر هم در مرحله ابتدایی و انعقاد قرارداد هستیم؛ برای مثال، یکی از دانش‌هایی که باید به‌روز کنیم، دانش اینترنت اشیاء یا همان IOT است که تلاش کرده‌ایم شرکت‌های برخوردار از این دانش در بخش کشاورزی را شناسایی کنیم. خوشبختانه با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در این رابطه به تفاهم رسیده‌ایم و به‌زودی قرارداد منعقد خواهیم کرد.

سعیدی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر استفاده از RS یا همان سنجش از راه دور است که در این رابطه نیز با دو شرکت دانش‌بنیان در حال انعقاد قرارداد هستیم.

 

عملیاتی‌کردن سریع خلاقیت‌ها با استفاده از سامانه جامع بیمه کشاورزی

عضو هیئت‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی با بیان این موضوع که این مجموعه با داده‌هایی که سامانه جامع تولید می‌کند،  حجم ارزشمند اطلاعات را به‌حدی وسیع کرده است که ناگزیریم یک پایگاه داده اطلاعات ایجاد کنیم، گفت: درحال‌حاضر پایگاه داده ما در دل سامانه جامع است، اما قطعاً تا چندماه آینده آن را مجزا خواهیم کرد تا سرعت و دقت استفاده از اطلاعات وسیعی همچون RS، هواشناسی، اطلاعات مربوط به مکان‌ها، اطلاعات تولیدی سامانه و... را افزایش دهیم.

 سعیدی خاطرنشان کرد: عمده کارهای دیجیتال دو بخش مذکور را ساماندهی کرده‌ایم؛ البته در حواشی موضوع و مأموریتی که داریم و با توجه به این‌که در بحث بیمه‌گری نیاز امروز مبتنی بر تلفن‌های شخصی مشترکان است، بنابراین در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز با یکی از استارتاپ‌های فعال در بخش کشاورزی در آستانه عقد قرارداد هستیم و این بخش نیز به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

 

سامانه جامع بیمه کشاورزی، حائز رتبه سوم در جشنواره «شب دیجیتال ایران»

این فعال حوزه صنعت بیمه کشور خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر در منطقه هیچ کشوری چنین سامانه‌ای با چنین جامعیتی ندارد و می‌خواهیم به‌صورت هاب منطقه عمل کنیم؛ یعنی سامانه را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهیم تا از آن استفاده کنند؛ به‌عبارت دیگر در صندوق بیمه کشاورزی آمادگی این را داریم که در این خصوص به کشورهای منطقه خدمات فنی ارائه دهیم.

سعیدی با بیان این‌که طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع بیمه کشاورزی درواقع براساس نیاز صندوق به ابزاری بود که بتواند خلاقیت‌ها، فکرهای نو و روش‌های جدید را به‌فوریت عملیاتی سازد، گفت: این سامانه سال گذشته در جشنواره «شب دیجیتال ایران» مطرح شد و با وجود این‌که در آن موقع سامانه به این صورت قدرتمند نبود و بسیاری از آیتم‌های فعلی را نداشت، اما توانستیم به یاری خدا، مقام سوم را در بخش نوآوری دیجیتالی کسب کنیم.

 

سیاست‌های تشویقی صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی جاری

 دیگر عضو هیأت‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی هم در این نشست درباره سیاست‌های تشویقی سال زراعی جاری گفت: یکی از سیاست‌های تشویقی که امسال به‌کار گرفته‌ایم تا موجب شود کشاورزان بیش‌تر به‌سمت بیمه متمایل شوند، تغییر نرخ تعرفه‌گذاری، حق بیمه و همچنین تعهد پرداختی‌ از حالت هزینه‌ای به حالت عملکرد ارزش تولید بوده؛ یعنی تا پیش از این وقتی گندم را بیمه و اعلام می‌کردیم هزینه تولید گندم فلان مقدار است، برنامه بیمه خود را براساس آن طراحی می‌کردیم؛ اما امسال به طریق دیگری عمل می‌کنیم.

نیازعلی ابراهیمی پاک گفت: امسال با تمرکز بر بحث تولید، مناطق مختلف کشور را تقسیم‌بندی کرده‌ایم و بیمه پایه را براساس ارزش تولید قرار داده‌ایم؛ یعنی در مناطق مختلف با توجه به توانایی‌هایی که به‌دست آورده‌ایم، ۵۰ درصد ارزش تولید گندم را به‌عنوان تعهد خودمان قرار داده‌ایم؛ برای مثال در شهرستان ورامین اگر عملکرد چهار تن است، ۵۰ درصد را در قیمت تضمینی دولت ضرب کرده‌ایم و آن را به‌عنوان بیمه پایه قرار داده‌ایم.

ابراهیمی پاک خاطرنشان کرد: برای بیمه‌های ترجیحی نیز 60 درصد و ۷۰ درصد قرار داده‌ایم. وی ادامه داد: درباره دام نیز ۸۰ درصد ارزش واقعی دام را با یک حق بیمه ۵۰ هزار تومانی تعریف کرده‌ایم تا به این ترتیب دامدار تشویق شود و دام خود را بیمه کند.

 

تخفیف و تقسیط بیمه‌نامه‌ها برای تشویق تولیدکنندگان و کشاورزان

ابراهیمی پاک تأکید کرد: برای تشویق کشاورزان نیز سهم دولت را در بیمه‌های پایه تا حد ممکن بالا برده‌ایم و حتی تا ۸۰ درصد رسانده‌ایم؛ درحالی‌که این سهم پیش از این تا ۵۰ درصد بوده است؛ چراکه قصد داریم از این طریق کشاورزان را به‌سمتی هدایت کنیم که با خرید این بیمه‌ها محصولات خود را با ارزش تولید و سهم بیش‌تر بیمه کنند.

این فعال حوزه صنعت بیمه کشور گفت: اقدام بعدی ما در راستای تشویق کشاورزان و تولیدکنندگان تخفیف در حق بیمه است؛ یعنی کشاورزانی که یک سال غرامت نگرفته‌اند تا ۲۰ درصد، کشاورزانی که دو سال غرامت نگرفته‌اند تا ۴۰ درصد و کشاورزانی که تا سه سال غرامت دریافت نکرده‌اند، تا ۶۰‌ درصد مشمول تخفیف در حق بیمه و خرید بیمه‌نامه می‌شوند.

ابراهیمی پاک ادامه داد: طرح تشویقی بعدی درباره تقسیط حق بیمه‌هاست که در بخش‌های مختلف متفاوت است؛ برای مثال در بخش دام تا پنج قسط و در بخش زراعت و باغ تا سه قسط قابل‌تقسیط است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح‌های تشویقی عمدتاً براساس انعکاس نظرات نمایندگان استان‌ها، انجمن‌ها، نمایندگان تشکل‌ها و کشاورزان عمده تدوین شده است؛ چراکه سعی کرده‌ایم همه مباحث مطرح‌شده را در قالب اصول علم بیمه بیاوریم تا به این ترتیب طرح‌های قابل‌قبولی ارائه دهیم که بهترین مشوق برای کشاورزان باشد.

 این عضو هیئت‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی درباره روند حرکت صندوق نیز گفت: براساس آماری که در اختیار داریم، از سال 1393 تا 1396 در تمام ابعاد روند صعودی داشته‌ایم.

ابراهیمی پاک تأکید کرد: در این روند تغییر مثبت چند عامل موثر بوده است؛ از نخستین و مهم‌ترین عوامل تغییر رویکرد و تفکرها بوده که این تغییر رویکرد همه را تحت تأثیر قرار داده و در پی آن تغییر ساختار نیز تغییر رفتار را رقم زده است.

به‌گزارش «سبزینه»، نشست هم‌اندیشی مدیران صندوق بیمه کشاورزی با پنج تن از روسای سازمان جهاد کشاورزی کشور در ستاد این صندوق برگزار شد. پس از تبادل اطلاعات و همفکری درباره مسائل مربوط به این حوزه مسئولان صندوق بیمه کشاورزی به تشریح سامانه جامع بیمه کشاورزی پرداختند. براساس این گزارش، این سامانه دو سال قبل توسط صندوق بیمه کشاورزی و با همکاری تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور طراحی شده. سرعت بالا، شفافیت اطلاعات، رصد لحظه‌ای و همچنین پایش داده‌ها ازجمله ویژگی‌های اصلی این سامانه است.

نکته جالب توجه در این خصوص این است که قبل از راه‌اندازی سامانه، عملیات بیمه‌گری در سه بخش مجزا و در شعب بانک‌ها به‌صورت سنتی صورت می‌گرفته و احتمال خطا در آن وجود داشته و سرعت نیز پایین بوده است؛ اما درحال‌حاضر با راه‌اندازی سامانه جامع بیمه کشاورزی، این مدت تا سه ماه کاهش یافته است.

به‌گفته مسئولان صندوق بیمه کشاورزی، در آذرماه سال 1395 نخستین زیرسامانه از سامانه جامع بیمه کشاورزی عملیاتی شد و درحال‌حاضر تمام مراحل بیمه از صفر تا 100 در این سامانه صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که این سامانه متشکل از ۲۰ زیرسامانه مجزاست و همچنین به تمام سایت‌های مرجع کشور ازجمله سایت‌هواشناسی، سایت مهرگستر بانک کشاورزی، سامانه ثبت احوال و... متصل است و به این ترتیب صحت‌سنجی اطلاعات را نیز انجام می‌دهد. همچنین با توجه به این‌که کار بیمه محاسبه ریسک برای تعیین غرامت است، قبل از راه‌اندازی سامانه کل تعرفه‌های تولیدشده کشور از ۹ هزار عدد بیش‌تر بود، چون این روند زمان‌بر است، اما با راه‌اندازی این سامانه در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار تعرفه توسط صندوق بیمه تعریف شده که چون دخالت انسان در عملکرد این سامانه بسیار کم است، به‌تبع خطای بسیار کمی در محاسبات آن نیز وجود دارد. ازجمله زیرسامانه‌های این سامانه می‌توان به زیرسامانه هدایت و فروش اشاره کرد که به‌تازگی راه‌اندازی شده است. بیمه‌نامه مورد بعدی زیرسامانه است که در اختیار همه نمایندگی‌های کشور قرار دارد و از طریق این زیرسامانه‌ها بیمه‌نامه‌ها صادر می‌شود.

از سوی دیگر در زیرسامانه پایش، با شروع سال زراعی، دستورالعمل‌هایی وجود دارد که وضعیت رشد، نمو و تولید محصول را درباره آن محصول خاص پایش می‌کند. صندوق بیمه کشاورزی برای اجرای این کار کشور را به هفت‌هزار و 600 منطقه منتخب تقسیم کرده و در این مناطق یک سرناظر و یک یا دو پایشگر تعیین کرده است تا در پنج تا شش مرحله رشد گیاه مراجعه و براساس کدهای بین‌المللی BBCH و زادوکس مشاهدات خود را ثبت‌ کنند؛ درواقع پایش از زمان شروع کشت آغاز می‌شود.

همچنین براساس این گزارش، از نکات قابل‌توجه درباره اقدامات صندوق بیمه کشاورزی می‌توان به همکاری این سازمان با دو شرکت دانش‌بنیان RS و اطلاعات ماهواره‌ای اشاره کرد که در راستای پایش فنولوژی اقدام به عقد قرارداد کرده‌اند تا به این ترتیب قدرت تشخیص و همچنین وضعیت روند تولید را افزایش دهند.

علاوه‌براین با توجه به این‌که خسارت و غرامت رکن دوم عملیات اجرایی بیمه است، بنابراین در این مرحله باید به دو سوال پاسخ شفاف داده شود؛ یکی درباره میزان خسارت و دیگری درباره علت خسارت. مسئولان این سازمان با استفاده از بسته‌های پیوسته فنی و پایش فنولوژی و سایر اطلاعات در بخش تشخیص و بخش اندازه‌گیری خسارت این کار را انجام می‌دهند که بر سرعت کار بسیار افزوده شده است؛ به‌طوری‌که فرآیند مکاتبات و نامه‌نگاری مجوز خسارات از 11 ماه به سه‌ ماه کاهش یافته است.

نکته جالب توجه دیگر درباره سامانه جامع بیمه کشاورزی این است که 99/99 درصد اسناد حسابداری این سامانه به‌صورت اتوماتیک و بدون دخالت انسانی است؛ به همین دلیل احتمال خطای آن بسیار کم است. از موارد قابل‌توجهی که در سال جاری با استفاده از این سامانه صورت گرفته است، می‌توان به خسارت سیل امسال اشاره کرد که از طریق اطلاعات سامانه و براساس سنجش از دور ارزیابی‌ها صورت گرفت و بدون کوچک‌ترین خطایی غرامت‌ها پرداخت شد.

منبع: 
گروه روابط عمومی و بین الملل

ارسال نظر جدید